@article { author = {Siami, Qadir and Mousavi Nodoushan, Seyed Moein}, title = {Location Allocation of optimum routes for bicycle traffic, based on local and international standards, using the technique of AHP reverse (IHWP) Case study: Kerman city}, journal = {Geographical Urban Planning Research (GUPR)}, volume = {2}, number = {3}, pages = {371-389}, year = {2014}, publisher = {Institute of Geography, Faculty of Geography, University of Tehran}, issn = {2383-1456}, eissn = {2423-7779}, doi = {10.22059/jurbangeo.2014.53062}, abstract = {in most big cities in Iran such as Kerman – facing with numerous traffic problems- Because of insecurity, "cycling" hasn’t have plac in structure of city transportation yet. Therefore the purpose of this study, is descriptive-analytical and it used analytic hierarchy reverse (IHWP). In this study is used Regulations and international standards such as AASHTO, bylaws approved by Iran, biking compatibility index (BCI), cycling Association of Chicago "(CBF). After extraction of these indicators was calculated Impact factor of each indicator in the final quality of the route using Delphi Weighting Model, and after that, the qualitative levels of the routes and the ideal qualitative level for a route were determined using Inversion Hierarchical Weight Process. The results show that biking compatibility index (BCI) and cycling Association of Chicago "(CBF) has been obtained highest and lowest impact factor Locating the optimal commuting bike routes In Kerman city respectively. Also, from among the ten proposed routes, Jomhouri Boulevard and Shahab Street had the highest qualitative level and Daneshgah Boulevard the lowest.}, keywords = {AHP reverse (IHWP),location allocation,track bikes,Kerman}, title_fa = {مکان‌یابی مسیرهای بهینۀ تردد دوچرخه مبتنی بر استانداردهای محلی و بین‌المللی با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله‌مراتبی معکوس (IHWP)}, abstract_fa = {در اغلب شهرهای بزرگ ایران همچون کرمان که با معضلات ترافیکی متعدد مواجه‌اند، به دلیل نبود امنیت لازم برای تردد دوچرخه، هنوز دوچرخه‌سواری جایگاه شایستۀ خود را در ساختار حمل‌و‌نقل درون شهری نیافته است. در همین راستا، هدف این پژوهش تحلیل و سنجش مطلوبیت مسیرهای مختلف در شهر کرمان و مکان‌سنجی بهینۀ مسیرهای تردد دوچرخه در این شهر است. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و تکنیک به‌کاررفته در آن تحلیل سلسله‌مراتبی معکوس (IHWP) است. در این تحقیق از آیین‌نامه‌ها و استانداردهای بین‌المللی همچون AASHTO، آیین‌نامه‌های مورد تأیید ایران، شاخص سازگاری دوچرخه‌سواری (BCI) و شاخص اتحادیۀ دوچرخه‌سواری شیکاگو (CBF) نیز استفاده شده است. پس از استخراج این شاخص‌ها با استفاده از مدل وزن‌دهی دلفی، ضریب تأثیر هر شاخص در کیفیت نهایی مسیر محاسبه شد و سپس با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله‌مراتبی معکوس سطوح کیفی مسیرها و نیز سطح کیفی ایده‌آل در شهر کرمان مشخص گردید. نتایج این تحقیق نشان می‌‌دهد در بین شاخص‌های تحت ارزیابی در شهر کرمان، شاخص سازگاری دوچرخه‌سواری (BCI) بیشترین ضریب تأثیر و شاخص دوچرخه «اتحادیۀ دوچرخه‌سواری شیکاگو» (CBF) کمترین ضریب تأثیر را در مکان‌گزینی مسیرهای تردد بهینۀ دوچرخه در شهر کرمان به خود اختصاص داده‌اند. همچنین از ده مسیر پیشنهاد شده، بلوار جمهوری و خیابان شهاب بالاترین درجۀ کیفی و بلوار دانشگاه پایین‌ترین درجۀ کیفی را به خود اختصاص دادند.}, keywords_fa = {تحلیل سلسله‌مراتبی معکوس (IHWP),کرمان,مسیر دوچرخه,مکان‌یابی}, url = {https://jurbangeo.ut.ac.ir/article_53062.html}, eprint = {https://jurbangeo.ut.ac.ir/article_53062_e618c782912384dd825ec3d46f1b7e56.pdf} }