@article { author = {Karami, Islam and Basiri, Mostafa and Zeynali Azim, Ali}, title = {Analysis of place attachment and related variables in third urban locations (Case study: Elgoli Park of Tabriz)}, journal = {Geographical Urban Planning Research (GUPR)}, volume = {9}, number = {3}, pages = {735-759}, year = {2021}, publisher = {Institute of Geography, Faculty of Geography, University of Tehran}, issn = {2383-1456}, eissn = {2423-7779}, doi = {10.22059/jurbangeo.2021.318070.1450}, abstract = {Human life in cities depends on various factors, since human beings are social beings, one of the needs of human life in the city is social interaction, which to meet this need requires spaces in the city, where third urban places are the best space. For social interactions through spatial attachment. Therefore, the present article examines the relationship between attachment to places and third urban places. The research method is descriptive-analytical and survey type. The sample size is 305 visitors from Tabriz Elgoli. Amos and SPSS software were used for the structural model of second-order factor analysis (SEM). The results show that in the final structural model, the relationship between spatial attachment and the third urban place (Elgoli), two dimensions of participation (attractiveness and self-expression) %81.6, spatial dependence and spatial identity %79.2 social bond Constitute. In total, attractiveness and social connection account for 80.1% of visitor loyalty. Based on this, it is concluded that the third urban places (Elgoli) have been effective in the formation of attachment to the place, spatial attachment has been very effective in participation, loyalty, identity of the place, social bond and attractiveness in the third urban place (Elgoli).}, keywords = {Place",Public Urban Space",Spatial Attachment",Third Place",",Elgoli Tabriz"}, title_fa = {تحلیل دلبستگی به مکان و متغیرهای وابسته به آن در مکان‌های سوم شهری (نمونۀ موردی: پارک ائل‌گلی تبریز)}, abstract_fa = {زندگی انسان‌ها در شهرها وابسته به عوامل مختلفی است. یکی از نیازهای زندگی انسان‌ها در سطح شهر، تعاملات اجتماعی است که رفع آن نیازمند فضاهایی در سطح شهر است که مکان‌های سوم شهری بهترین فضا برای تعاملات اجتماعی از طریق دلبستگی مکانی است. از این‌رو مقالۀ حاضر به بررسی رابطۀ بین دلبستگی به مکان و مکان‌های سوم شهری می‌پردازد. روش تحقیق به‌صورت توصیفی-تحلیلی و از نوع پیمایشی است. حجم نمونه 305 نفر از بازدیدکنندگان ائل‌گلی تبریز است. برای مدل ساختاری از تحلیل‌عاملی مرتبۀ دوم (SEM) و نرم‌افزارهای آماری استفاده شد. مطابق نتایج پژوهش، در مدل ساختاری نهایی رابطۀ بین دلبستگی مکانی و مکان سوم شهری ائل‌گلی، دو بعد مشارکت (جذابیت و خودبیانگری) 6/81 درصد وابستگی مکانی و هویت مکانی 2/79 درصد پیوند اجتماعی را تشکیل می‌دهند. در کل، جذابیت و پیوند اجتماعی 1/80 درصد وفاداری بازدیدکننده را به خود اختصاص می‌دهد. درنتیجه مکان‌های سوم شهری (ائل‌گلی) در شکل‌گیری دلبستگی به مکان تأثیر داشته‌اند و دلبستگی مکانی هم در مشارکت، وفاداری، هویت‌بخشی مکان، پیوند اجتماعی و جذابیت در مکان سوم شهری (ائل‌گلی) بسیار مؤثر بوده است.}, keywords_fa = {ائل‌گلی تبریز,دلبستگی مکانی,فضای عمومی شهری,مکان,مکان سوم}, url = {https://jurbangeo.ut.ac.ir/article_82829.html}, eprint = {https://jurbangeo.ut.ac.ir/article_82829_ced453c89d04fe5bc69762dc61c3c942.pdf} }