- آقازاده، احمد؛ (1385). اصول و قواعد حاکم بر فرآیند تربیت شهروندی و بررسی سیر تحولات و ویژگیهای این گونه آموزشها در کشور ژاپن. فصلنامۀ نوآوریهای آموزشی. شمارۀ 17، ص 45-66.
- آشتیانی، ملیحه. فتحی واجارگاه، کورش. یمنی سرخابی، محمد؛ (1385). لحاظ کردن ارزشهای شهروندی در برنامۀ درسی برای تدریس در دورۀ دبستان. فصلنامۀ نوآوریهای آموزشی، شمارۀ 17،67-92.
- آریان پور، امیر حسین؛ (1383). اگ برن و نیم کف، ترجمه و اقتباس زمینۀ جامعهشناسی، چاپ بیستم، در شهر کتاب.
- براتی، ناصر و ثامنی، امیر؛ (1390)، شهر آموزشدهنده، ضرورت و راهکارها، مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران.
- جمالی تازه کند، محمد. طالبزاده نوبریان، محسن. ابوالقاسمی، محمود؛ (1392). تحلیل جایگاه مؤلفههای تربیت شهروندی در محتوای برنامۀ درسی علوم اجتماعی دورۀ متوسطه. نشریۀ پژوهش در برنامهریزی درسی، دورۀ2، شمارۀ10،ص 1-19.
- دیبا واجاری، طلعت؛ (1382). بررسی ویژگیهای شهروند خوب برای جامعۀ ایران و میزان انطباق برنامههای درسی مدارس با این ویژگی. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات.
- زارعی، محمد ابراهیم؛ (1390). ساختار کالبدی- فضایی شهر همدان از آغاز دورۀ اسالمی تا پایان دورۀ قاجار براساس مدارک و شواهد موجود. نشریۀ نامههای باستانشناسی، دورۀ اول، شمارۀ 1،57-82 .
- سیدجوادین، سید رضا؛ (1381). مبانی و کاربردهای مدیریت منابع انسانی و امور کارکنان. تهران، نشریۀ نگاه. چاپ اول، ص434 .
- شرفی، محمدرضا و طاه پور، محمد شریف، (1387) . نقش نهاد آموزشی در تربیت شهروندی. ماهنامۀ مهندسی، سال دوم، شمارۀ 16 و17.
- شارع پور، محمود؛ (1383). جامعهشناسی آموزش و پرورش، چاپ اول، انتشارات سمت، تهران.
- فتحی واجارگاه، کورش. واحد چوکده، سکینه؛ (1385). شناسایی آسیبهای تربیت شهروندی در برنامۀ درسی پنهان: نظام آموزش متوسطۀ نظری از دیدگاه معلمان زن شهر تهران و ارائۀ راهکارهایی برای بهبود وضعیت آن، فصلنامۀ نوآوریهای آموزشی، سال پنجم، شمارۀ17.
- قائدی، یحیی؛ (1385). تربیت شهروند آینده. فصلنامۀ نوآوریهای آموزشی، سال پنجم، شمارۀ17.
- کلهر، کیومرث؛ (1372). شهر آموزشدهنده. تهران، مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران.
- لطف آبادی، حسین؛ (1385). آموزش شهروند ملی و جهانی همراه با تحکیم هویت و نظام ارزشی دانشآموزان، فصلنامۀ نوآوریهای آموزشی، شمارۀ 17، ص 11-43.
- معین، محمد؛ (1385). فرهنگ فارسی جیبی، گردآوری عزیزالله علیزاده، تهران، راه رشد، چاپ سوم، ص 52.
- مهدوینژاد، محمدجواد، بمانیان، محمدرضا، امینی، معصومه؛ (1392). ارائۀه الگوها و روشهای مطلوب تبدیل شهر تهران به شهر آموزشدهنده (با تأکید بر اصول و تجارب جهانی)، نشریۀ مدیریت شهری،(31): 106-83 .
- مهرمحمدی، محمود؛ (1377). آموزش و پرورش و جامعۀ مدنی. مجله پژوهشهای تربیتی، جلد ششم، شمارۀ 3 و 4.
- مرکز آمار ایران؛ (1390). سرشماری نفوس و مسکن، تهران، مرکز آمار ایران.
- نادری، عزتالله، سیف نراقی، مریم ؛ (1371). روشهای تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی، تهران، دفتر تحقیقات و انتشارات بدر، چاپ چهارم، ، ص 150.
- هاشمی فر، سید علی. گنجی، محمد؛ (1388). تحلیلی بر فرهنگ شهروندی در شهر اصفهان. نشریۀ جامعهشناسی کاربردی، سال 20، شمارۀ 1، ص 25-44.
- Aive – Iaec. , 2004, Charter of Educating Cities. Barcelona: International Association of Educating cities (IAEC). Retrieved November 17, 2012, From IAEC documents databank.
- Alamaamari, S. N.A., 2009, Citizenship Education in Initial Teacher Education in the sultanat of Oman: An exploratory study of the preceptions of student teachers of social studies and their tutors.Phd Thesis in curriculum studies, factulty of University of Glasgow, Scotland. UK.
- Boyld D, Goldhaber D, Lankford H, Wyck off J., 2008, The Effect of Certification and Preparation on Teacher Quality. Journal of Future Child; 17(3):45-68.
- Cecchini, M., 2004, Education for Democratic Citizenship in Erope: concepts and challenges for action. NECE Conferenc. Final version: (27):19.
- Combs, C., 2001, A Conceptual Framework toward a Democrati Citizenship Curriculum, and Its Implication for Education Drama. Unpublished Master of Education Thesis. University of Monitoba.
- Dee Thomas S., 2004, Are there Civic Return to Education? International Journal Educational Research. Vol.88, No.9-10.
- Figueras Bellot, P., 2008, Educating Cities: A Commitment to the Future. In Eulàlia Bosch (Eds), Education and Urban Life: 20 Years of Educating Cities.
- Fathi Vagargah K., 2001, Citizenship Education. Australia: Paper Presented at the ACSA Conference.
- Faulks, K., 2000, Citisenship. New York: published by Routledge.
- Gejel, Jan., 2011, Norman Longworth on Learning Cities. A collection of papers for the Xploit Girona sessions. Retrieved September 28, 2013, from www.longlearn.org.uk
- Hudson, W., 2001, Religious Citizenship. Gfu.ac.edu.ac.
- IAEC/AIVE., 2004, Charter of Educating Cities. Barcelona: International Association of Educating cities (IAEC). Retrieved November 17, 2012, From IAEC documents databank.
- ILO. , 2000, Learning and Training for High Performance in Asia and the Pacific. In-focus Programme o n Skills, Knowledge and Employability Working Paper. Geneva: International Labour Office.
- Kukathas, C., 2001, Education and Citizenship in Diverse Societies. International Journal of Research. Vol.35, No.3.
- Lucio, J., 2010, The Educating City: An intercultural approach through social-ed uc a ti onal mediation processes. Austria: Center for Systematic Musicology University of Graz.
- Liu, M., 2001, the Development of Civic Values: Case Study of Taiwan. International Journal of Educational research. Vol.35, No.
- Minkler, John. , 1998, Active Citizenship. Empowering America's Youth.In www .fre nso.edu/sps/minkler/index.html.
- Parker, Gavin. , 2000, Citizenship, Contingency and Countryside. Rights, Culture, Land and the Environment. London and New York: Routledge.
- Strike, K., 1988, Democrasy, Civic Education and the Problem of Naturality. Theory into Practice. Vol.27, No.4.
- Schwartzberg, Yael; Dvir, Ron. , 2011, The Education city concept. The Institute for Democratic Education.
- Summers, Jacqueline Y., 2002. A proposal Model for Anchorage Adult Civic Education. Unpublished Master of Education Thesis.
- Tofler, A., 2004, Education for Tomorrow, John wiley and sons, INC, Newyork.
- Vandenberg, R J & Lance, Ch E., 2000, A Review and Synthesis of the Measurement Invariance Literature: Suggestions, Practices, and Recommendations for Organizational Reserch. Journal Organizational Research Methods; 3(1):4-70.
- Yigitcanlar, Tan; Oconnor, Kevin; Westerman, C., 2008, the making of knowledge cities: Melbourne’s knowledge-based urban development experience. Cities, 25(2), 63-72.
منابع فارسی به صورت انگلیسی
1- Aghazadeh, A., 2006, Principles and rules governing the process of citizenship educa tion and the evolution and characteristics of this type of training in Japan. Journal of Educational Innovation. No. 17, pp. 45-66.
2- Ashtiani, M. Fathi Vajargah, K and Yamani Sorkhabi, M., 2006, In terms of the values of citizenship in the curriculum to teach at the elementary level. Journal of Educational Innovations, No. 17, pp. 67-92.
3- Aryanpur, AH. , 2004, Egg Bern and a half floors, translation and adaptation of the field of sociology, the twentieth edition, in town book.
4- Barati, N. Sameni, A., 2011, City of training, necessity and solutions, Study Center and planning in Tehran.
5- Dibavajary, T., 2003, Check characteristics of a good citizen for society and the adaptation of school curricula with this feature. Tehran, Islamic Azad University, Sciences researches.
6- Fathi Vajargah, K. Vahed Chokdeh, Sakineh. , 2006, Identification of citizenship bit more damage hidden curriculum: theoretical high school system from the perspective of teachers in Tehran and offer solutions for improving the Journal of Educational Innovations, No. 17.
7- Ghaedi, Y., 2006, Education of future citizens. Journal of Educational Innovations, No. 17.
8- Gowazi, A., 2008, Comparative study - analytical methods and the social studies curriculum and teaching citizenship in elementary education Iran with Sweden, No. 25, pp. 11-48.
9- Hashemifar, SA. Ganji, M., 2009, Analysis of the culture of citizenship in the city. Journal of Applied Sociology, Vol. 20, No. 1, pp. 25-44.
10- Kelleher, K., 1993, Educating Citiy. Tehran, Center for Studies and Planning in Tehran.
11- Lotfabadi, H., 2006, National and global citizen education and strengthening the identity and value system of students, Journal of Educational Innovations, No. 17, pp. 11-43.
12- Moin, M., 2006, Persian culture pocket, collecting A. Alizadeh, Tehran, Grow Way Third Edition, p. 52.
13- Mahdavinejad, MJ. Bemanian, MR and Amini, M., 2013, Provide optimum patterns and methods of conversion of Tehran city training (with emphasis on the experiences of universal), Journal of of urban management, No.13. pp. 106-83.
14- Mehrmohammadi, M., 1998, Education and civil society. Journal of Educational Research, No. 3.
15- Naderi, EA, Saifnaraqi, M., 1992, Research methods and how to evaluate it in human sciences, Tehran, Office of Research and Publications Bader, fourth edition, p. 150.
16- Sayed Javadein, SR., 2002, Principles and applications of human resources and personnel management. Tehran, Journal Look. First edition, p. 434.
17- Sharafi, M. Taheripour, MS., 2008, the role of educational institutions in citizenship education. Monthly Engineering, No. 16.
18- Sharepour, M., 2004, of the population of Education, first edition, the publisher, Tehran.
19- Statistical Center of Iran. , 2011, Population and housing census, Tehran, Iran Statistic Center.
20- Tazehkand Jamali, M. Nobaryan talebzadeh, M and Abolqasemi, M., 2013. Analysis of the status of citizenship education components in secondary school social sciences curriculum content. Journal of the curriculum, Volume 2, No. 10, pp. 1-19.
21- Zarei, M I., 2011, Physical-spatial structure of Hamadan from the beginning of the Islamic period to the end of the Qajar period, based on the evidence available. Letters Journal of Archaeology, Volume 1, No. 1, pp. 57-82.