بررسی تأثیر ساختار کالبدی - فضایی در توزیع سفرها و ترافیک شهری (مطالعه موردی: شهر رشت)

نوع مقاله : پژوهشی - کاربردی

نویسندگان

1 عضو هیأت علمی گروه مهندسی شهرسازی دانشکده معماری و هنر، دانشگاه گیلان

2 گروه شهرسازی، دانشکده معماری و هنر، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

چکیده

ساختار فضایی و کالبدی شهر نقش مهمی در عملکردهای اجتماعی و رفتار شهروندان دارد و شبکه معابر به‌عنوان عامل پیونددهنده عناصر سازمان فضایی اهمیت زیادی در ساختار شهرها دارند. کاربری اراضی به‌عنوان مبدأ و مقصد، از مهم‌ترین عوامل ایجاد حرکت در شهر است. معابر واسط معابری هستند که لزوماً مبدأ و مقصد نمی‌باشند، بلکه برای رسیدن به مقصد باید از آن‌ها عبور نمود. چگونگی انتخاب این فضاها به‌وسیله عابران برای رسیدن به مقصد، با استفاده از روش چیدمان فضا تبیین می‌شود. نوع پژوهش حاضر کاربردی است و روش تحقیق در این پژوهش از نوع مطالعه رابطه معنادار عوامل فضایی - کالبدی شامل کاربری اراضی و متغیرهای نحوی (چیدمان فضا) با عوامل مشاهداتی شامل حجم سفرها در معابر شهری است. در این پژوهش بر اساس تئوری «چیدمان فضا» و مفهوم آن در قالب «حرکت طبیعی» در فضای شهری، پس از بررسی ساختار فضایی – کالبدی شهر رشت در سه گام اساسی، با استفاده از تحلیل گراف پارامترهای نحوی (هم‌پیوندی، ارتباط، کنترل و میانگین عمق) و همچنین روش رگرسیون چندگانه در نرم‌افزار SPSS مشخص گردید که پیکره‌بندی فضایی و چیدمان کاربری اراضی با رفتار سفر شهروندان رابطه مستقیم معناداری داشته و تا 75 درصد تغییرات آن را می‌توانند پیش‌بینی کنند. در این میان ضریب بتای پیکره‌بندی فضایی 63/0 و به‌مراتب بیشتر از کاربری اراضی با ضریب 34/0 است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the effect of physical-spatial structure on the distribution of travel and urban traffic, Case Study: Rasht City, Iran

نویسندگان [English]

  • Saber Mohammadpour 1
  • Sajjad Shabani 2
1 Assistant ProfessorDept. of Urban Planning & DesignFaculty of Architecture & ArtUniversity of GuilanRasht- IranWebsite: https://guilan.ac.ir/~s.mohammadpourPhone: +989124243041+989112474435 +9813333690276
2 University of Guilan
چکیده [English]

The spatial and physical structure of the city has an important role in the social functions and behaviors of citizens. The network of passages as a part that connects the elements of the space organization is of great importance in the structure of cities. Land use as the starting and ending point of the trip is one of the most important factors in creating movement in the city. Intermediate passages are those that are not necessarily the origin or the destination, but must be crossed to reach the destination. How these spaces are chosen by people to reach the destination is explained using the space syntax method. This research is of applied type and the research method is based on examining the significant relationship between spatial-physical factors including land use and syntactic variables (spatial arrangement) with observational factors including the volume of trips in urban areas. In this study, based on the theory of "space syntax" and its concept in the form of "natural motion" in urban space, after examining the spatial-physical structure of Rasht city in three basic steps, using graph analysis of syntactic parameters (integration, connectivity, control, and mean depth) as well as multiple regression method in SPSS software, it was found that spatial syntax and land use layout has a significant direct relationship with citizens' travel behavior and up to 75% of its changes can be predicted.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Land Use
  • Space Syntax
  • Urban Travels
  • urban traffic
  • Rasht
  1. احمدیان، رضا و عبداله، بهار. (1396). معرفی روش‌های طبقه‌بندی کاربری اراضی در برنامه‌ریزی منطقه‌ای و ارائه الگوی مناسب ایران. مطالعات مدیریت شهری، 9(30)، 35-47.
  2. باباپور فاتحی، حسین؛ حبیبی، کیومرث؛ طغیانی، شیرین و احمدی، فرشته. (1396). تبیین رابطه میان میزان استفاده عابرین پیاده از فضاهای شهری با میزان هم‌پیوندی فضاها و کاربری‌های تجاری - خدماتی (نمونه موردی: محله چوستدوزان تبریز). پژوهش و برنامه‌ریزی شهری، 8(31)، 41-62.
  3. پزشکی، مهدی؛ ولی اللهی، محمدرضا؛ حسین نژاد، مجتبی؛ برزگر، نصرت و کرمی، زین‌العابدین (1397). تحلیل بار ترافیکی و حجم سفر در جانمایی مراکز خدمات شهری (مطالعه موردی: بازار هفتگی شهر گرگان). نگرش‌های نو در جغرافیای انسانی، 10(4)، 294-281.
  4. جعفری، مژگان؛ سیاوش پور، بهرام؛ سلطانی فرد، هادی و عسکری، اباصلت. (1398). اثرات پیکره‌بندی فضایی بر جدایی گزینی اجتماعی در بافت فرسوده گلستان. مطالعات شهری، 8(32)، 33-46.
  5. حیدری، علی‌اکبر و کیایی، مریم. (1398). تحلیل تطبیقی الگوهای فضایی و ویژگی‌های شناختی بازار ایرانی با استفاده از تئوری‌های چیدمان فضا و گشتالت (مطالعه موردی: مجموعه بازار قزوین). مطالعات شهری، 9(33)، 63-76.
  6. خاکسار، حسن؛ رادپور، هیوا و نیک کار، امیررضا. (۱۳۹۱). ارائه مدل جذب و تولید سفر کاربری‌های تجاری در شهرهای متوسط ایران (مطالعه موردی شهر سنندج). یازدهمین کنفرانس مهندسی حمل‌ونقل و ترافیک ایران، تهران، سازمان حمل‌ونقل و ترافیک تهران، معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران.
  7. رحیمی، حجت اله؛ کریمخانی، اکرم و حاتمی، انیسه. (1399). تبیین نقش پیکربندی فضا بر نحوۀ ادراک امنیت محیطی در بافت تاریخی شهر یزد. پژوهش‌های جغرافیای برنامه‌ریزی شهری، 8(3)، 631-650.
  8. روزخوش فرنوش؛ مولوی، مهرناز و سالاری‌پور، علی‌اکبر. (1398). ﺑﺮرﺳﯽ ارﺗﺒﺎط ﭘﺎراﻣﺘﺮﻫﺎی رﺷﺪ ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ و ﺗﺌﻮری ﭼﯿﺪﻣﺎن ﻓﻀﺎ در اﻧﻮاع ﺑﺎﻓﺖﻫﺎی ﺷﻬﺮی (ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻣﻮردی: ﺑﺠﻨﻮرد). نقش جهان - مطالعات نظری و فناوری های نوین معماری و شهرسازی. 9(۴)، ۳۱۳-۳۲۲.
  9. ریسمانچیان، امید و بل، سایمون. (1389). شناخت کاربردی روش چیدمان فضا در درک پیکره‌بندی فضایی شهرها. نشریه هنرهای زیبا- معماری و شهرسازی، 2(43)، 49-56.
  10. سازمان مسکن و شهرسازی گیلان. (1386). طرح جامع شهر رشت، مشاور طرح کاوش.
  11. سلطانی، سحر و خاکی، آزاده. (1393). بررسی خوانایی در فضای کار با استفاده از روش تحلیلی نحو فضا نمونه موردی: ساختمان اداری در مرحله پیش از ساخت. همایش ملی نظریه‌های نوین در معماری و شهرسازی، قزوین.
  12. سلطانی، علی. (1398). برنامه‌ریزی کاربری زمین شهری. چاپ دوم، شیراز: انتشارات دانشگاه شیراز.
  13. شهرداری رشت. (1395). طرح تفصیلی شهر رشت، مهندسین مشاور نقش جهان پارس.
  14. شهرداری رشت. (1396). مطالعات جامع حمل­و­نقل و ترافیک رشت، مهندسان مشاور اندیشکار.
  15. صالحی، علیرضا؛ منافی، سمیه و حیدری، خدیجه. (1391). بررسی نقش شهرداری‌ها در کنترل ترافیک شهری مطالعه موردی: شهر زنجان. فصلنامه علمی تخصصی دانش انتظامی زنجان، ، 3(2)، 24-1.
  16. صیامی، قدیر و هریوندی، نیلوفر. (1396). سنجش قابلیت پیاده‌پذیری معابر شهری مبتنی بر روش چیدمان فضا (مطالعۀ موردی: منطقۀ 9 شهرداری مشهد). پژوهش‌های جغرافیای برنامه‌ریزی شهری، 5(1)، 147-171.
  17. ضمیری محمدرضا و نسترن، مهین (1397). ارزیابی کمی توزیع فضایی کاربری اراضی با استفاده از تابع Ripley’s K در شهر بجنورد. فضای جغرافیایی، ۱۸(۶۲)، ۲۷۵-۲۹۱.
  18. عباس زادگان، مصطفی (1381). روش چیدمان فضا در فرایند طراحی شهری با نگاهی به شهر یزد. مدیریت شهری، 3(9)، صص 67-75.
  19. عباسی، مطهره؛ امامی میبدی، سید مهدی و ضیایی، میثم. (1391). تعیین میزان تولید و جذب سفر کاربری‌های مختلف شهر مشهد. دوازدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل‌ونقل و ترافیک، 14-1.
  20. علی‌آبادی، زینب و بابایی، حمیدرضا. (1396). تحلیل تأثیر طرح‌های توسعه‌ی شهری بر ساختار فضایی خرد و کلانِ شهرها (مطالعه‌ی موردی: طرح محور زینبیه‌ی شهر زنجان). پژوهش‌های جغرافیای برنامه‌ریزی شهری، 5(4)، 645-670.
  21. علی­آبادی، زینب و محمدی، محمود. (1398). سنجش تأثیر شاخص‌های ساختار فضایی شبکه ارتباطی بر فرسودگی حاصل از نفوذناپذیری (مطالعه موردی: بافت‌های فرسوده شهر زنجان). مطالعات شهری، 8(31)، 77-86.
  22. غلامی، یونس؛ حسینی، سید احمد؛ شاطریان، محسن؛ محمدی، اکرم و دهقان جزی، ابوالفضل. (1398). ارزیابی تأثیرات کاربری اراضی شهری در ایجاد حجم ترافیک جهت ساماندهی و بازتوزیع فضایی آن‌ها - مطالعه موردی: بافت مرکزی کاشان. اطلاعات جغرافیایی «سپهر»، 28(109)، 147-166.
  23. گیوه­چی، سعید. (1389). برنامه‌ریزی شهری به‌منظور پیشگیری و کاهش اثر سوانح. چاپ اول، تهران: موسسه آموزش عالی علمی - کاربردی هلال ایران.
  24. محمدپور، صابر و مهرجو، مهرداد. (1400). تحلیل متغیرهای اقتصادی–اجتماعی و الگوهای کاربری زمین در تولید سفرهای شهری (مطالعۀ موردی: مناطق پنج‌گانۀ شهر رشت). پژوهش‌های جغرافیای برنامه‌ریزی شهری، 9(1)، 51-74.
  25. محمدپور، صابر؛ صرافی، مظفر و توکلی نیا، جمیله. (1395). تحلیلی بر مدیریت تقاضای سفر در راستای حمل‌ونقل پایدار شهری (موردپژوهی: کلانشهر تهران). برنامه‌ریزی منطقه‌ای، 6(21)، 103-116.
  26. محمودی، کیومرث و کتابداری، محمدجواد. (1396). مدل‌سازی اسلامپ و مقاومت فشاری بتن توانمند با استفاده از شبکه‌ی عصبی مصنوعی و رگرسیون خطی چندگانه. مهندسی عمران، 2/33(2/3)، 105-115.
  27. مستقیم، مهسا؛ طغیانی، شیرین؛ طبیبیان، منوچهر و گندمکار، امیر. (1397). بررسی بازتاب فضایی چیدمان کاربری‌ها در شبکه معابر بر جذب سفرهای متکی به خودرو (محدوده مطالعه: منطقه هفت شهر قم). پژوهش و برنامه‌ریزی شهری، 33(2)، 162-149.
  28. ندریان، حیدر؛ تقدیسی، محمدحسین؛ شجاعی زاده، داوود و نجات، سحرناز. (1397). اثرات ازدحام ترافیک شهری سنندج بر تعیین کننده‌های اجتماعی سلامت از دیدگاه ساکنین و مطلعین کلیدی: یک مطالعه کیفی. آموزش و سلامت جامعه، ۵(۱)، ۴۹-۶۰.
  29. نوریان، فرشاد و فتح جلالی، آرش. (1399). بررسی و تحلیل اثرات برنامه‌ریزی کاربری اراضی و شبکه حمل‌ونقل بر مصرف انرژی در شهر، مورد مطالعاتی: محدوده 35 هکتاری در شهر جدید هشتگرد. معماری و شهرسازی آرمان شهر، 13(31)، 271-286.
  30. Abbasi, M., Emami Meybodi, S. M., & Ziyaei, M. (2013). Determining the amount of production and absorption of travel for different land uses in Mashhad, 12th International Conference on Traffic and Transportation Engineering, 1-14. [in Persian]
  31. Abbaszadegan, M. (2002). Space syntax method in urban design process with a look at the city of Yazd. The Urban and Rural Research Center, 3(9), 67-75. [in Persian]
  32. Ahmadian, R., & Abdolah, B. (2017). Introducing the land use classification methods in Regional Planning and presentation of an appropriate pattern for Iran. Urban Management Studies, 9(30), 35-47. [in Persian]
  33. Aliabadi, Z., & Babaei, H. (2017). Influence of Urban Development Projects on Micro and Macro Urban Spatial Structure, Using Space Syntax (Case Study: Zanjan Zainabiyeh Axis). Geographical Urban Planning Research (GUPR), 5(4), 645-670. [in Persian]
  34. Aliabadi, Z., & Mohammdi, M. (2019). Measuring the effect of spatial structure indices of Street network on the urban decay caused by impermeability in the city of Zanjan. Motaleate Shahri, 8(31), 77-86. [in Persian]
  35. Babapoor Fatehi, H., Habibi, K., Toghyani, S., & Ahmadi, F. (2018). Explaining the relationship between the use of pedestrians from urban spaces with integration and commercial-service uses, case study: the Chustduzan poor neighborhood in Tabriz. Journal of Research and Urban Planning, 8(31), 41-62. [in Persian]
  36. Boarnet, M., & Crane, R., (2001). The Influence of Land Use on Travel Behavior: A Specification and Estimation Strategies. Transportation Research A, 35(9), 823-845
  37. Chapin, F.S. (1972). Urban Land Use Planning. Second Edition, University of Illinois Press.
  38. Cruise, S.M., Hunter, R.F., Kee, F., Donnelly, M., Ellis, G., & Tully, M.A. (2017). A comparison of road- and footpath-based walkability indices and their associations with active travel. Journal of Transport & Health, 6, 119-127.
  39. Díez-Gutiérrez, M., Andersen, S.N., Nilsen, Ø.L., & Tørset, T. (2019). Generated and induced traffic demand: Empirical evidence from a fixed link toll removal in Norway, Case Studies on Transport Policy, 7(1), 57-63.
  40. Filomena, G., Verstegen, J.A. & Manley, E. (2019). A computational approach to ‘The Image of the City. Cities, 89, 14-25.
  41. Gholami Bimargh, Y., Hosseini, S., Shaterian, M., Mohammadi, A., & Dehghan jazi, A. (2019). Evaluating the effects of urban land use on traffic volume with the aim of organizing and redistributing them Case Study: Central texture of Kashan, Scientific- Research Quarterly of Geographical Data (SEPEHR), 28(109), 147-166. [in Persian]
  42. Gilan Housing and Urban Development Organization (2008). Comprehensive plan of Rasht city. Kavosh plan consulting company.
  43. Givechi, S. (2010). Urban planning to prevent and reduce the impact of accidents. First Edition, Iranian Crescent Scientific-Applied Higher Education Institute, Tehran. [in Persian]
  44. Hahm, Y., Yoon, H., Jung, D., & Kwon, H. (2017). Do built environments affect pedestrians' choices of walking routes in retail districts? A study with GPS experiments in Hongdae retail district in Seoul, South Korea. Habitat International, 70, 50-60.
  45. Heydari, A., & Kiaee, M. (2020). Comparative Study of Spatial Patterns and Cognitive Characteristics of the Iranian Bazar Using "Space Syntax" and "Gestalt" Theories (Case Study: Qazvin). Motaleate Shahri, 9(33), 63-76. [in Persian]
  46. Hidayati, I., Yamu, C., & Tan, W. (2021). You have to drive: Impacts of planning policies on urban form and mobility behavior in Kuala Lumpur, Malaysia. Journal of Urban Management, 10(1), 69-83.
  47. Hillier, B., & Hanson, J. (1997). The social logic of space. 5th Edition, Cambridge University Press, Cambridge.
  48. Hillier, B., Penn, A., Hanson, J., Grajewski, T. & Xu, J. (1993). Natural movement: Or configuration and attraction in urban pedestrian movement. Environment and Planning B: Planning and Design, 20(1), 29-66.
  49. Hillier, B. (2007). Space is the Machine: a Conjugational theory of Architecture. Cambridge University Press, Cambridge.
  50. Jacobs, J. (1961). The Death and Life of Great American Cities. Random House, New York.
  51. Jafari, M., & Siavashpuor, B. & Askari, A. (2019). The Effects of Spatial Configuration on Social Segregation in Old city of Golestan, Sabzevar. Motaleate Shahri, 8(32), 33-46. [in Persian]
  52. Jiang, B., Claramunt, C., & Klarqvist, B. (2000). Integration of space syntax into GIS for modeling urban spaces. International Journal of Applied Earth Observation and Geoinformation, 2(3), 161-171
  53. Khaksar, H., Radpour, H., & Nikkar, A. (2012). Presenting a model for attracting and producing business travel in medium cities of Iran (Case study of Sanandaj), 11th Transportation and Traffic Engineering Conference of Iran, Tehran, Tehran Transportation and Traffic Organization. [in Persian]
  54. Klarqvist, B. (1993). A Space Syntax Glossary. Nordisk Arkitekturforskning, 2, 11-12.
  55. Lau, Joseph C.Y., & Chiu, Catherine C.H (2004). Accessibility of workers in a compact city: the case of Hong Kong. Habitat International, 28(1), 89-102.
  56. Lerman, Y., Rofè, Y., & Omer, I., (2014). Using space syntax to model pedestrian movement in urban transportation planning. Geographical Analysis,46, 392-410.
  57. Litman, T. (2021). Land use impacts on transport: How land use factors affect travel behavior, Victoria Transport Policy Institute. Available online at: www.vtpi.org/landtravel.pdf (last accessed 26 December 2021).
  58. Ma, X., Chen, X., Li, X., Ding, C. & Wang, Y. (2018). Sustainable station-level planning: An integrated transport and land use design model for transit-oriented development. Journal of Cleaner Production, 170, 1052-1063.
  59. Mahmoodi, K., & K‌e‌t‌a‌b‌d‌a‌r‌i, M. (2017). High-performance concrete using artificial neural networks and multiple linear regression, Sharif Journal of Civil Engineering, 33.2(3.2), 105-115. [in Persian]
  60. Mohammadpoor, S., & Nabizadeh Zolpirani, M. (2019). Improvement of Urban Space Quality in Worn Textures with Urban Regeneration Approach (Case study: Khahar-emam neighborhood, Rasht, Iran). JNAS Journal, 8(5), 98-105.
  61. Mohammadpour, S., & Mehrjou, M. (2021). Investigating the socio-economic variables and land use patterns in the production of urban travel; Case study: Rasht city. Geographical Urban Planning Research (GUPR), 9(1), 51-74. [in Persian]
  62. Mohammadpour, S., saraffi, M. & tavakolinia, J. (2016). Study and Propose a Model for Travel Demand Management in Order to Achieve Urban Sustainable Transport (Case study: Tehran). Regional Planning, 6(21), 103-116. [in Persian]
  63. Mostaghim, M., Toghyani, S., Tabibian, M. & Gandomkar, A. (2018). Investigating the spatial reflection of the layout of land uses in the network of roads on the attraction of vehicle-dependent trips (study area: Haft Shahr area of Qom), Journal of Research and Urban Planning, 9(33), 149-162. [in Persian]
  64. Nadrian, H., Taghdisi, M. H., Shojaeizadeh, D., & Nedjat, S. (2018). Impacts of Urban Traffic and Transport on Social Determinants of Health from the Perspective of Residents and Key Informants in Sanandaj, Iran: A Qualitative Study. J Educ Community Health, 5(1), 49-60. [in Persian]
  65. Noorian, F., & Fath Jalali, A. (2020). Investigation and Analysis of the Effects of Land Use and Transportation Network Planning on Energy Consumption in the City; Case Study: “35-Hectare Area” in Hashtgerd New Town. Armanshahr Architecture & Urban Development, 13(31), 271-286. [in Persian]
  66. Pani, A., Sahu, P.K., Chandra, A., & Sarkar, A.K. (2019). Assessing the extent of modifiable areal unit problem in modelling freight (trip) generation: Relationship between zone design and model estimation results. Journal of Transport Geography, 80, 1-17.
  67. Park, S., Kang, J., & Choi, K. (2014). Finding Determinants of Transit Users’ Walking and Biking Access Trips to the Station: A Pilot Case Study. KSCE Journal of Civil Engineering, 18(2), 651-658.
  68. Pearce, D., Matsunaka, R., & Oba, T. (2021). Comparing accessibility and connectivity metrics derived from dedicated pedestrian networks and street networks in the context of Asian cities. Asian Transport Studies, 7, 1-10.
  69. Pezeshki, M., Vali’ollahi,, Hosseynnejhad, M., Barzegar, N., & Karami, Z. (2018). Analysis of traffic load and travel volume in the location of urban service centers (Case study: Gorgan weekly market, Journal of Human Geography, 10(4), 281-294. [in Persian]
  70. Pissourios, I. A. (2019). Survey methodologies of urban land uses: An oddment of the past, or a gap in contemporary planning theory?. Land Use Policy, 83, 403-411.
  71. Rahimi, H. & karimkhani, A. & Hatami, A. (2020). The Role of Spatial Configuration in Environmental Safety Perception in the Historical Area of Yazd City. Geographical Urban Planning Research (GUPR), 8(3), 631-650. [in Persian]
  72. Rasht Municipality (2017). Detailed plan of Rasht city. Naghsh Jahan Pars Consulting Engineers Co. [in Persian]
  73. Rasht Municipality (2018). Comprehensive Transport and Traffic Studies of Rasht. Andishkar Consulting Engineers Co. [in Persian]
  74. Rismanchian, O., & Bell, S. (2010). The application of space Syntax in studying the structure of the cities. Honar-Ha-Ye-Ziba: Memary Va Shahrsazi, 2(43), 49-56. [in Persian]
  75. Rodier, J., Legube, B., & Merlet, N. (2009). The analysis of water. 9th edition, Dunod, Paris.
  76. Roozkhosh, F., Moulavi, M., & Salaripour, A. (2020). Investigating the Relationship between Smart Growth Parameters and the Theory of Space Syntax in a Variety of Urban Contexts (Case study: Bojnourd). Naqshejahan, 9(4), 313-322. [in Persian]
  77. Salehi, A. & Manafi, S. & Heidari, K. (2012). The role of municipalities in urban traffic control (Case Study: Zanjan). Danesh Entezami Zanjan, 3(2), 1-24. [in Persian]
  78. Shatu, F., Yigitcanlar, T., & Bunker, J. (2019). Shortest path distance vs. least directional change: Empirical testing of space syntax and geographic theories concerning pedestrian route choice behaviour. Journal of Transport Geography, 74, 37-52.
  79. Siami, G. & Harivandi, N. (2017). Assessment of Walkability in Urban networks based on Space syntax (Case Study: 9th District municipality of Mashhad). Geographical Urban Planning Research (GUPR), 5(1), 147-171. [in Persian]
  80. Soltani, A. (2019). Urban land use planning. second edition, Shiraz: Shiraz University Publishers. [in Persian]
  81. Soltani, S., & Khaki, A. (2014). Assessment of legibility in the workplace using the analytical method of space syntax Case study: Office building in the pre-construction stage. National Conference on New Theories in Architecture and Urbanism, Qazvin. [in Persian]
  82. Southworth, F. (2001). On the potential impacts of land use change policies on automobile vehicle miles of travel. Energy Policy, 29(14), 1271-1283.
  83. Turner, A. (2007). From axial to road-centre lines: A new representation for space syntax and a new model of route choice for transport network analysis. Environment and Planning B: Planning and Design, 34(3), 539-555.
  84. Xia, C., Zhang, A., Wang, H. & Yeh, A. (2019). Predicting the expansion of urban boundary using space syntax and multivariate regression model. Habitat International, 86, 126-134.
  85. Xu, J. (2019). From walking buffers to active places: An activity-based approach to measure human-scale urban form. Landscape and Urban Planning, 191, 1-13.
  86. Zamiri, M. R. & Nastaran, M. (2018). Quantitative evaluation of spatial distribution of land use in Bojnord Using Ripley’s K function. Geographical Space, 18(62), 275-291. [in Persian]
  87. Zhao, Z. & Koutsopoulos, H.N. & Zhao, J. (2018). Detecting pattern changes in individual travel behavior: A Bayesian approach. Transportation Research Part B: Methodological,112, 73-88.