• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
پژوهش های جغرافیایی  برنامه ریزی شهری
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 5 (1396)
دوره دوره 4 (1395)
دوره دوره 3 (1394)
دوره دوره 2 (1393)
شماره شماره 4
زمستان 1393، صفحه 435-575
شماره شماره 3
پاییز 1393، صفحه 277-433
شماره شماره 2
تابستان 1393، صفحه 143-276
شماره شماره 1
بهار 1393، صفحه 1-142
دوره دوره 1 (1392)
صیامی, قدیر, موسوی ندوشن, سید معین. (1393). مکان‌یابی مسیرهای بهینۀ تردد دوچرخه مبتنی بر استانداردهای محلی و بین‌المللی با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله‌مراتبی معکوس (IHWP). پژوهش های جغرافیایی برنامه ریزی شهری, 2(3), 371-389. doi: 10.22059/jurbangeo.2014.53062
قدیر صیامی; سید معین موسوی ندوشن. "مکان‌یابی مسیرهای بهینۀ تردد دوچرخه مبتنی بر استانداردهای محلی و بین‌المللی با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله‌مراتبی معکوس (IHWP)". پژوهش های جغرافیایی برنامه ریزی شهری, 2, 3, 1393, 371-389. doi: 10.22059/jurbangeo.2014.53062
صیامی, قدیر, موسوی ندوشن, سید معین. (1393). 'مکان‌یابی مسیرهای بهینۀ تردد دوچرخه مبتنی بر استانداردهای محلی و بین‌المللی با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله‌مراتبی معکوس (IHWP)', پژوهش های جغرافیایی برنامه ریزی شهری, 2(3), pp. 371-389. doi: 10.22059/jurbangeo.2014.53062
صیامی, قدیر, موسوی ندوشن, سید معین. مکان‌یابی مسیرهای بهینۀ تردد دوچرخه مبتنی بر استانداردهای محلی و بین‌المللی با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله‌مراتبی معکوس (IHWP). پژوهش های جغرافیایی برنامه ریزی شهری, 1393; 2(3): 371-389. doi: 10.22059/jurbangeo.2014.53062

مکان‌یابی مسیرهای بهینۀ تردد دوچرخه مبتنی بر استانداردهای محلی و بین‌المللی با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله‌مراتبی معکوس (IHWP)

مقاله 5، دوره 2، شماره 3، پاییز 1393، صفحه 371-389  XML اصل مقاله (849 K)
نوع مقاله: پژوهشی - کاربردی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jurbangeo.2014.53062
نویسندگان
قدیر صیامی 1؛ سید معین موسوی ندوشن2
1عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری دانشگاه فردوسی
2مدرس دانشکدۀ فنی‌وحرفه‌ای شهید چمران کرمان و کارشناس ارشد طراحی شهری دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع)
چکیده
در اغلب شهرهای بزرگ ایران همچون کرمان که با معضلات ترافیکی متعدد مواجه‌اند، به دلیل نبود امنیت لازم برای تردد دوچرخه، هنوز دوچرخه‌سواری جایگاه شایستۀ خود را در ساختار حمل‌و‌نقل درون شهری نیافته است. در همین راستا، هدف این پژوهش تحلیل و سنجش مطلوبیت مسیرهای مختلف در شهر کرمان و مکان‌سنجی بهینۀ مسیرهای تردد دوچرخه در این شهر است. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و تکنیک به‌کاررفته در آن تحلیل سلسله‌مراتبی معکوس (IHWP) است. در این تحقیق از آیین‌نامه‌ها و استانداردهای بین‌المللی همچون AASHTO، آیین‌نامه‌های مورد تأیید ایران، شاخص سازگاری دوچرخه‌سواری (BCI) و شاخص اتحادیۀ دوچرخه‌سواری شیکاگو (CBF) نیز استفاده شده است. پس از استخراج این شاخص‌ها با استفاده از مدل وزن‌دهی دلفی، ضریب تأثیر هر شاخص در کیفیت نهایی مسیر محاسبه شد و سپس با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله‌مراتبی معکوس سطوح کیفی مسیرها و نیز سطح کیفی ایده‌آل در شهر کرمان مشخص گردید. نتایج این تحقیق نشان می‌‌دهد در بین شاخص‌های تحت ارزیابی در شهر کرمان، شاخص سازگاری دوچرخه‌سواری (BCI) بیشترین ضریب تأثیر و شاخص دوچرخه «اتحادیۀ دوچرخه‌سواری شیکاگو» (CBF) کمترین ضریب تأثیر را در مکان‌گزینی مسیرهای تردد بهینۀ دوچرخه در شهر کرمان به خود اختصاص داده‌اند. همچنین از ده مسیر پیشنهاد شده، بلوار جمهوری و خیابان شهاب بالاترین درجۀ کیفی و بلوار دانشگاه پایین‌ترین درجۀ کیفی را به خود اختصاص دادند.
کلیدواژه‌ها
تحلیل سلسله‌مراتبی معکوس (IHWP)؛ کرمان؛ مسیر دوچرخه؛ مکان‌یابی
مراجع

اسداللهی، رضا؛ صفارزاده، محمود؛ ممدوحی، امیررضا؛ (1390). ارائۀ الگویی برای شبکۀ مسیرهای دوچرخه‌سواری، پژوهش‌نامۀ حمل‌ونقل شمارۀ دوم.

----------؛ (1389). مطالعهوبررسیتطبیقیشاخص‌هایسنجشراه‌ها برایامکاندوچرخه‌سواری، فصلنامۀ مهندسی ترافیک، شمارۀ 45.

آل‌ابراهیم، پیمان؛ (1381). تدوین فرایند گسترش دوچرخه‌سواری در شهرها با نگاه خاص به برنامه‌ریزی کالبدی، پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه علم‌وصنعت ایران، دانشکدۀ معماری و شهرسازی.

تقوایی، مسعود؛ فتحی، عفت؛ (1390). معیارهای مکان‌گزینی و طراحی مسیرهای دوچرخه‌سواری، فصلنامۀ جامعه‌شناسی کاربردی شمارۀ 43.

شهابیان، پویان؛ (1385). خطر سواره در تقاطع دوچرخه‌ها، مجلۀ شهرداری‌ها، سال پنجم، شمارۀ 58.

شیخ‌الاسلامی، علیرضا؛ (1374). مطالعات طرح ایجاد شبکۀ دوچرخه‌سواری به عنوان یک روش حمل‌ونقل شهری، پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد مهندسی راه‌و‌ترابری، دانشگاه علم و صنعت ایران.

جهانشاهلو، لعیا؛ امینی، الهام؛ (1385). برنامه‌ریزی شهری و نقش آن در دستیابی به حمل‌ونقل پایدار شهری، هفتمین کنفرانس مهندسی حمل‌ونقل و ترافیک ایران، تهران.

حاتمی‌نژاد، حسین؛ اشرفی، یوسف؛ (1388). دوچرخه و نقش آن در حمل‌ونقل پایدار شهری؛ نمونۀ موردی بناب، فصلنامۀ پژوهش‌های جغرافیای انسانی، شمارۀ 70.

کنف‌الاخر،هرمان؛ (1381).اصولبرنامه‌ریزیطراحیترددپیادهو دوچرخه،ترجمۀدکترفریدونقریب، انتشاراتدانشگاهتهران.

مهندسین مشاور گذرراه؛ (1384). تسهیلات دوچرخه‌سواری، انتشارات شیوه، سازمان حمل‌ونقل و ترافیک تهران.

وزارت مسکن و شهرسازی؛ (1375). آیین‌نامۀ طراحی راه‌های شهری، بخش 11؛ مسیرهای دوچرخه، مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی.

هنرور، افشار؛ شریفیان، اسماعیل؛ فرزان، فرزام؛ (1385). نگرش‌ها در زمینۀ گسترش سامانه‌های حمل‌ونقل پاک با تأکید بر نقش دوچرخه‌سواری، عوامل، موانع و راهکارها، دومین همایش آلودگی هوا و اثرات آن بر سلامت، تهران.

 

AASHTO; (2010). guide for the development of bicycle facilities, American association of highway and  transportation officials.

Baltes, M.; (1997). Factors Influencing Nondiscretionary Work Trips by Bicycle Determined from 1990 US Census Metropolitan Area Statistical Area Data, Transportation Research Record 1538, pp 96–101.

Chicagoland Bicycle Federation memo by Randy Neufeld and Ed Barsotti, (2000). August.

Barostti, Ed; Kilgore, Gin; (2001). The Road Network is the Bicycle Network: Bicycle Suitability Measures for Roadways and Sidepaths.

Federal Highway Administration University Course on Bicycle and Pedestrian  ransportation, Final Report; (2006). July, Publication No. FHWA-HRT-05-133.

Illinois Department of Transportation memo by Craig Williams; (1994). September 5.

MCC Lintock, Hugh; (1992). bicycle and city traffic in London, Belhaven Press, London 1999, Hlasted Press, John Wiley and sons, New York.

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 2,601
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,171
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.